Årbog 2020
Lærerkulturer og læreruddannelse
54. årbog fra Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
Indholdsfortegnelse
Lærerkulturer og læreruddannelse – en indledning
Af Jesper Eckhardt Larsen
ARTIKLER
fagfællebedømte artikler er markeret med *
Læreruddannelse og lærerkulturer i slutningen af 1700-tallet*
– med eksempler fra Kiel og Brahetrolleborg
Af Ingrid Markussen
Lærerrollen og den pastorale maktens demokratisering*
Af Fredrik W. Thue
Grundtvigske seminarer 1840-1920*
Af Hans Henrik Hjermitslev
Enhetslæreren
– den norske lærerutdanningstradisjonens “flytende signifikant”?*
Af Turid Løyte Harboe
“Nu er det bare et arbejde”
– bindinger på arbejdstiden og faglige selvforståelse under pres*
Af Aske Stigemo
ÅRETS OVERSIGTER
Målstyring, trimning og desorientering
– uddannelsestendenser 2010-2019
Af Signe Holm-Larsen
Fra forsoningsskridt til coronakrise
– uddannelserne i folketingsåret 2019-2020
Af Signe Holm-Larsen
Skole og uddannelse i TRAP, 6. udg.
Af Erik Nørr
Dansk uddannelseshistorisk årsbibliografi 2019
Af Christian Larsen
Årsberetning for Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
2020
Af Jesper Eckhardt Larsen, formand