Årbog 2012

I særklasse. Inklusion og eksklusion i grundskolen

Indholdsfortegnelse

Forord

Artikler

I særklasse. Inklusion og eksklusion i grundskolen
Af Anne Katrine Gjerløff og Lisa Rosén Rasmussen

Den svagtbegavede elev – og vandringerne fra segregation til integration
Af Ellen Nørgaard

Børn i særklasse – lærerbedømmelser og test i det 20. århundrede
Af Christian Ydesen

Den yderste halespids – bekymring som dispositiv i skolens problemforståelse og forskelssætninger
Af Bjørn Hamre

Tattare, hjälpklasser och intelligensundersökningar i den svenska folkskolan under tidigt 1900-tal
Af Thom Axelsson

“Folkeskolens ytterste forpost” – en annen historie om den norske folkeskolen 1945-1970
Af Eva Simonsen

Kan man skælde ud på et “bogstavbarn”? – benævnelser
Af de anderledes børn gennem de senere årtier og adfærdsdiagnosernes genkomst.

Oversigter, anmeldelser m.v.

Milepæle i læreruddannelsen m.v.
Af Signe Holm-Larsen

Så blev inklusionen en realitet – uddannelserne i folketingsåret 2011-2012
Af Signe Holm-Larsen

Dansk uddannelseshistorisk bibliografi 2011
Af Christian Larsen

ANMELDELSER

Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie 2012

Selskabets publikationer