Årbog 2021
Kultur, religion og race
-Distinktioner og forskelsbehandling
55. årbog fra Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
Indholdsfortegnelse
ARTIKLER
fagfællebedømte artikler er markeret med *
Eugenik som distinktionspraksis i den danske velfærdsstat*
Af Bjørn Hamre
“Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklings- trin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling”
– progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde*
Af Trine Øland
Religionsundervisning som skolens alfa og omega
– prinse- og prinsesseskoler gennem ca. 100 år*
Af Ingrid Markussen
Frederik IV’s rytterskoler
– en beretning om bygningernes anvendelse gennem 300 år og en kommentar til skolernes og indskrifttavlernes tilstand i dag
Af Allan Tønnesen
ÅRETS OVERSIGTER
Samfundspres og selvbestemmelsesret
− uddannelserne i folketingsåret 2020-2021
Af Signe Holm-Larsen
Dansk uddannelseshistorisk årsbibliografi 2020
Af Christian Larsen
ANMELDELSER
ÅRSBERETNING
Årsberetning for Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
2021
Af Karoline Baden Staffensen